072-3952002
נפלתם נחבלתם ? מה עליכם לעשות | שכטר ביר - עו"ד נזיקין | תאונות עבודה | רשלנות רפואית ברמת גן

נפלתם נחבלתם ? מה עליכם לעשות

בתי המשפט בכל הערכאות דנו בנושא אחריותן של עיריות, מועצות ובעלי נכסים כלפי המבקרים בהן. הגישה (באופן יחסי וכמובן שכל מקרה לגופו) מקלה ורחבה כלפי הנפגע - בתי המשפט נוטים לדחות את טענת הרשויות ובעלי הנכסים לפיה: ״אדם עיניו בראשו ועליו להיזהר ממפגעים שכאלה״.

ברמה המשפטית - תביעות מסוג זה מוסדרות ומוגשות מכח פקודת הנזיקין (נוסח חדש) וכן הפרת חובה חקוקה (Action of statue) שהינה עוולת מסגרת ויוצרת עילת תביעה בנזיקין.

מהו מפגע?
- מדרכה משובשת שיוצרת הפרשים גבוהים
- מדרגות לא תקינות (שבורות, ללא פסי החלקה, ללא מעקה תקין, תאורה לא תקנית וכו')
- שפת מדרכה שבורה
- בור ניקוז/ביוב
- פח אשפה/פסולת/גזמי עצים וכו', שהושארו ללא תיחום או אזהרה.

השלב הראשון הוא להבין מיהו בעל הנכס האחראי על השטח. כשמדובר ברחוב או במדרכה, ברוב המקרים הבעלים היא העירייה, או רשות מקומית. במקרה בו מדובר בנכס פרטי (סופרמרקט, חנות, קניון, חניון וכו') יש צורך בבירור זהות חברת הביטוח של המועצה/עירייה או העסק.

מיד לאחר הנפילה:

ראשית פנו לקבל טיפול רפואי. חשוב מאד לשמור את כל התיעוד הרפואי ולעקוב אחר תיאור המקרה של הרופא בטפסים. בשל העומס הרב על מערכת הבריאות בישראל, במקרים רבים נרשם ע"י הרופא המטפל תיאור נסיבות המקרה שאינו מדוייק, מה שעלול לגרום לבעיות ראייתיות קשות בתיק.
צלמו את המפגע.
סמיכות הזמנים לאירוע חשובה מאד. במידה ואינכם מסוגלים פיזית לצלם, בקשו מבן משפחה שיבצע זאת. זהות המצלם חשובה להמשך ההליך וייתכן כי יתבקש לחתום על תצהיר ויזומן למתן עדות בבית המשפט.

עדים לאירוע - ככל והיו, דאגו לרשום את פרטיהם ושמרו איתם על קשר. במקרים רבים עדות יחידה של הנפגע (בשפה המשפטית עדות בעל דין יחיד) תזדקק לסיוע של עד כלשהו, שיחזק את דבריו.

הפיצוי

בתביעות בגין נזקי גוף בשונה מתביעות אחרות, התביעה מוגשת ללא סיכום. הסיבה לכך היא שישנם פרמטרים שעתידים להתברר רק במסגרת ההליך עצמו ואינם ידועים בשלב הגשת התביעה.
ישנם מספר נתונים אקוטיים הקובעים את גובה הפיצוי: גיל, שכר ונכות.